מחדל צפוני: שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל - בכייה לדורות


תושבי עמק יזרעאל, מגידו, רמת ישי וטבעון יצאו היום בבוקר לירושלים והפגינו בגן הוורדים נגד הכוונה להקים שדה תעופה משלים לנתב״ג בעמק.

להפגנה הצטרף חבר הכנסת יואל חסון, שיזם כנס חירום בנושא שכלל שלל חברי כנסת מסיעות שונות.

 

באוקטובר 2014 ממשלת ישראל החליטה להקים שדה משלים לנתב"ג והחליטה לבדוק התכנות להקיו ברמת דוד שבעמק יזרעאל. לאור החלטה זו הוקם מטה מאבק ועמק יזרעאל והרשויות השכנות, מובילות התנגדות נחרצת למהלך.

 

בכנס חירום שנערך היום בשעות הצהריים, נכחו מלבד ראשי הרשויות, גם חברי כנסת משלל סיעות :ח"כ איתן ברושי, עמיר ריטוב- יו"ר מרכז המועצות האזוריות, ח"כ איציק וקנין -יו"ר ועדת המשנה לתעופה , ח"כ יצחק הרצוג, ח"כ עומר בר לב, ח"כ רויטל סוויד, ח"כ מירב מיכאלי, ח"כ חיים ילין, ח"כ זהבה גלאון, נציג מועצת הנגב יוהן אטלן ושורת אנשי מקצוע שפרשו את משנתם המקצועית: פרופ' שלומית פז מאוניברסיטת חיפה שדיברה על השפעות סביבתיות של הקמת שדה, אדריכל מיכה רטנר שסיפר על התכנות חלופת חיפה, אל"מ במיל. אלכס גן שדיבר על ההשפעה על יישובי העמק ובחינת החלופות.

 

ח"כ יואל חסון, יוזם הכנס: "שדה תעופה בינלאומי יחריב את עמק יזרעאל על יופיו וייחודו הכלכלי והחברתי. הגזרה החדשה של ממשלת נתניהו בנושא שדה תעופה בעמק, היא החלטה שמנוגדת לחלוטין לאינטרסים הלאומיים והמקומיים. העמק סובל כבר היום מפקקים ותשתיות לא מספקות. שדה תעופה חדש יחריב את שדות העמק ואת הסביבה הייחודית. במקום לעודד תיירות, הממשלה קוברת את העמק תחת אספלט ורעש מטוסים.

 

ח"כ חסון הוסיף: "אני מאוד שמח לכנס את הכינוס המיוחד הזה למניעת הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בעמק. מאז ההחלטה להקים חלופה לנתב"ג, החלופה הדרומית זכתה לתמיכה רבה בשל היותה מנוף לפיתוח הנגב כולו."

 

 

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: ״המועצה האזורית עמק יזרעאל מתנגדת להקמת שדה משלים בעמק ודורשת מהממשלה לקיים הליך שקוף עמוק ומקצועי עם הציבור ולבחון את כל החלופות, לרבות חלופת חיפה. לצערנו אנו מוטרדים מאוד מהתהליך, הקמת שדה איננה הקמת כביש או צומת, אלא משנה סדרי עולם לדורות. אנו דורשים פיקוח פרלמנטרי על התהליך וסומכים על הרשות המחוקקת שתפקח על הרשות המבצעת בתהליך. במידה ולא, נפנה יחד עם הרשויות השכנות לרשות המחוקקת״

 

ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי: "אנחנו מתנגדים נחרצות  להקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל .ישראל היא מדינה קטנה וצפופה ,נאסור בתכלית האיסור למקם שדה תעופה בינלאומי עם כל התשתיות האזוריות הנלוות לו במרכזו של עמק חקלאי. השדה חייב להיות בנגב או במפרץ חיפה. נמשיך להיאבק בכל הדרכים למניעת טעות אסטרטגית –לאומית שעלולה להיות בכייה לדורות"

 

ראש מועצת רמת ישי ,עופר בן אליעזר: "מועצת רמת ישי בראשותי הביעה את התנגדותה הנחרצת  להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד. הדבר יביא להרס עמק יזרעאל מבחינה סביבתית ונופית שלא לדבר על הרס העמק כעמק חקלאי. 

אין עוררין על כך שישראל זקוקה לשדה תעופה נוסף אבל הוא חייב להיות בנגב (נבטים) או במפרץ חיפה. נמשיך להיאבק בכל הדרכים למניעת מימוש ההחלטה. אנו פונים אליכם בכנסת ומבקשים מכם – הגישו הצעת חוק להקמת שדה תעופה בנגב"

.

ראש המועצה המקומית קרית טבעון, דוד אריאלי: "מועצת קרית טבעון  תעשה הכול על מנת למנוע הקמת שדה התעופה ברמת דוד. שדה תעופה בהיקף המתוכנן הוא אסון לעמק. גדילה של האזור תיצור מטרופולין חדש ותפגע בגן העדן שאנו גרים בו היום. נמשיך לפעול בכל דרך אפשרית על מנת למנוע את  המחדל התכנוני."

 

ח"כ איציק וקנין – יו"ר ועדת המשנה לתעופה: "חלופת חיפה הוצאה במכוון מהפתרונות. חיפה נותנת פתרון יותר טוב מטוב. לצערי סימנו מטרה וירו את החץ. אין כל רצון לבדוק את החלופה הטובה ביותר והמתאימה שיש לה את כל מערכת התחבורה וכל הפתרונות – גם נושא הנחיתות שעלה – אין שום בעיה – מומחים אומרים בדיוק הפוך. בונים תיאוריות שביניהם לבין המציאות אין דבר. יש פה קבעון. אני חושב שעדיין אפשר להציל את המצב ולעשות את הכל בחיפה. חלופה בעמק תעלה פי שמונה יותר מחלופה בדרום או בחיפה"

 

ח"כ יצחק הרצוג: "באנו לכאן להגן על העמק, הקמת שדה תעופה הוא צעד מסוכן לפסיפס בעמק. יש חלופה נהדרת בנבטים. בהיבט הביטחוני לא נכון להקים שדה תעופה בינלאומי לא רחוק מהרשות הפלסטינית".

 

ח"כ רויטל סוויד "נפעל נגד הקמת שדה בעמק יזרעאל, אני בטוחה שנצליח למנע את הגזירה הזו"

 

 יוהן אטלן – מועצת הנגב : "אני מייצג 24 יישובים בנגב, כולם מאוחדים ברצון שתהיה חלופה בנגב, או בנבטים או בכל מקום אחר בנגב. יש שם תועלות כלכליות, מסלול ארוך ועוד מגוון יתרונות. בראייה אסטרטגית בהחלט המקום המתאים ביותר הוא בנגב."