ממשיכים בעבודות השיקום באגן נחל ציפורי

בשנים הקרובות יושקעו מיליוני שקלים בשיקום אגן הנחל שיהפוך מודל לשיקום אגני לנחלים נוספים בארץ ובעולם


13 שנים חלפו מאז שהונחו הבולדרים הראשונים לאורך נחל ציפורי, כפעולת הצלה על מנת להפסיק את ההרס והוונדליזם שנגרם לנחל על ידי כלי רכב שונים.

המועצה, בשיתוף עם קק"ל ורשות ניקוז ונחלים קישון, נטעו עצי אלון ובודדו את הנחל בקטע קטן וניסיוני במפגש הנחלים ציפורי ויפתחאל, כדי לאפשר לתושבים ומטיילים לצעוד לאורכו בבטחה.

הוחלט על שיקום הנחל באמצעות משאבים מקומיים, לשימור הפרוזדור האקולוגי, ובמטרה אט אט לסלול טיילת נגישה לכל אורכו.

גויסו מיליוני שקלים מ'קרן שטחים פתוחים' לשיקום הנחל ובמקביל, קק"ל הכשירה עשרות ק"מ של סינגלים באגן הנחל, תוך יצירת מבואות וחניונים זמניים.

עם הזמן, הפך הנחל למוקד משיכה עבור מאות אלפי מטיילות ומטיילים וכתוצאה מכך, החלו גם תופעות לוואי של עומס מטיילים, ולצערנו גם ונדליזם, פגיעה בשטחים חקלאיים ועוד.

רשות ניקוז ונחלים קישון ונחל ציפורי נבחרו במסגרת קול קורא של 'יד הנדיב', לשמש מודל לפרויקט מוביל ופורץ דרך של שיקום נחל. בהובלת רשות ניקוז ונחלים קישון, מתבצע הפרויקט הלאומי לשיקום אגן נחל ציפורי, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.

חיים חמי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון, אמר: "בימים אלה מובילה רשות ניקוז ונחלים קישון, בשיתוף קרן 'יד הנדיב', את הפרויקט הלאומי לשיקום אגן נחל ציפורי. זהו פרויקט פורץ דרך, חדשני, מורכב ורב-שותפים, שטרם נעשה כמותו בארץ. בסיומו, יהפוך מודל שיקום אגני מקיים לנחלים נוספים בארץ ובעולם. לא רק בארץ עוקבים אחר פעילותנו. נחל ציפורי נבחר להיות חלק מפרויקט דגל של האיחוד האירופי!
התברכנו בשותפים טובים שמסייעים לשיפור במצבו של הנחל: המועצה האזורית עמק יזרעאל, תושבות ותושבים מהקהילות הסמוכות לנחל, קק"ל, רט"ג ועוד."

לאחרונה, לאחר הליך ארוך ויסודי, הסתיים שלב התכנון ובקרוב יחלו העבודות בשטח. הפרויקט צפוי להימשך כחמש שנים.

"אחד האתגרים המרכזיים שעומדים לפתחנו הנו שימור החקלאות המסורתית של הכפרים, המושבים והקיבוצים לאורך הנחל. לא עוד בולדרים בודדים שמונחים באופן זמני, אלא גדרות מסודרות ושערים, תוך בידוד מאות דונמים לצורכי חקלאות", מספר אסי אליה, מנהל אגף איכות הסביבה במועצה.

"בשבועות האחרונים, נפגשנו עם חקלאי אלון הגליל והסוללים לתיאומים אחרונים לפני סגירת השבילים לכניסת כלי רכב לאורך הנחלים ציפורי ויפתחאל - פגישות נעימות בשדות הירוקים, תוך שיתוף פעולה יוצא מן הכלל של חקלאי העמק הטובים", הוסיף.

אייל בצר, ראש המועצה, סיכם: "לצד המורכבות בשיקום נחלי העמק, מודל נחל ציפורי מיושם בנחלים רבים אחרים לאורך הקישון, נחל יפעת ובקרוב בנחל טבת, מתחת לבלפוריה.
זוהי גאווה גדולה שעבודתנו לשיקום אגן הנחל הופכת למודל בארץ ובעולם. תודה לשותפינו הנפלאים לעשייה – רשות ניקוז ונחלים קישון, רט"ג, קק"ל וחקלאי האזור, על שיתוף הפעולה הפורה לרווחת כל המטיילות והמטיילים באזור הנחל."

נוף נחל ציפורי

נחל ציפורי