הסדרת הפעילות הקיימת במנחת מגידו

התוכנית להסדרת מנחת מגידו הגיעה לשלב ההפקדה ותפורסם לציבור הרחב, לאחר מספר שנים של תכנון. זאת, על-פי החלטת הוועדה המחוזית, לאחר דיונים רבים שכללו היבטים למזעור ההשפעה והמגבלות על אזור עמק יזרעאל


מנחת מגידו הוקם לפני קום המדינה, בשנת 1941 על-ידי הבריטים ומאז, מתקיימת בו פעילות תעופתית ענפה,  אך באופן שאינו מוסדר באופן סטטוטורי. לפני מספר שנים, משרד הביטחון הסכים להעביר חלק משטח המנחת לרשות מקרקעי ישראל, לטובת קידומה של תוכנית אזרחית ורשמית להסדרת התעופה במנחת.

המועצה האזורית עמק יזרעאל יזמה את התכנית להסדרת הפעילות הקיימת במנחת מגידו, בשיתוף פעולה עם רשות מקרקעי ישראל ובתיאום עם היישובים הסמוכים והחקלאים באזור. זאת, במטרה להסדיר את הפעילות מבלי לייצר מגבלות על החקלאות באזור ותוך התחשבות בשכנים ומניעת מטרדים בסביבתם.

התכנית כוללת הסדרה של חלק ממסלול הטיסה הקיים - מקטע באורך 1,200 מטרים. מסלול זה מתאים לכלי הטייס הפעילים כיום במנחת, שהם כלי טייס קלים ודאונים. אורך המסלול האזרחי אינו מאפשר תנועה של מטוסי נוסעים בינוניים או גדולים וזאת, על מנת שלא להגדיל את העומס על המנחת ולייצר הגבלות חקלאיות או רעש ביישובים הסמוכים.

המנחת נועד לשמש את כל תושבי אזור הצפון וכיום משמש ללימוד טיס, פעילויות נופש לחובבי טיס ודאייה, טיסות ריסוס חקלאי וטייסת כיבוי אש.

במסגרת הוראות התוכנית, נקבעו מגבלות והנחיות לעמידה בתנאי איכות הסביבה מקובלים, יחד עם הגבלות ברורות על השימושים שיותרו במנחת ודרכי הניטור על מגבלות אלו, למשל: הגבלת שעות הפעילות במנחת.

גיבוש הגבלות הבניה במנחת מגידו, הותאם ספציפית לתנאים בעמק יזרעאל ולשימושים החקלאיים, המהווים ערך מרכזי וחשוב במרחב. רשות התעופה האזרחית, השותפה בהכנת התוכנית, גילתה גמישות רבה ושיפרה את התוכנית לטובת היישובים, החקלאים והסביבה הקרובה. לפיכך, התוכנית מותאמת ספציפית למנחת זה, לסביבתו ולתושבי העמק. 

סגן ראש המועצה, מ"מ יו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובניה 'יזרעאלים' ויו"ר ועדת המשנה שי יזרעאלי, אמר: "מדובר בתוכנית מורכבת וייחודית. אין עוד תקדים כזה בישראל, שתוכנית בסדר גודל כזה מקודמת בהובלת מועצה אזורית. בכל התוכניות האחרות, ההובלה היא בידי המדינה. לנו, בעמק, היה חשוב להקפיד שלא מתכננים לנו 'מעל הראש', וכי התוכנית נעשית על-פי הצרכים של העמק ולא כתכתיב מלמעלה".

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ברך על הפקדת התוכנית והסביר שמדובר בנושא בעל חשיבות למועצה, וכי יש להסדיר את הפעילות המתקיימת בו. יחד עם זאת, הדגיש שמבחינתו, התנאי היה שלא תהיה פגיעה בחקלאות או בתושבים ושתימצא דרך לשלב בין פעילות המנחת לאופיו של העמק:

"משעה שליאור האדריכל הצליח לייצר תוכנית שמספקת מענה איכותי ומונעת פגיעה, נתתי את אישורי וברכתי לקידומה והשלמתה. התוכנית תביא ברכה לעמק. בעמק יזרעאל יהיו שני שדות תעופה; האחד, במנחת מגידו - אזרחי, קטן ומצומצם והשני, ברמת דוד - צבאי, להגנה על המדינה. שדה תעופה בינלאומי ימצא את מקומו, במהרה בימינו, בחיפה ובדרום הארץ."

ראש המועצה הודה לתמיר ברקין מנהל מרחב צפון ברשות מקרקעי ישראל, שהודות לתמיכתו והסיוע הרב בקידום התוכנית, הגענו להשלמתה.

מנחת מגידו

צילום: תעופה מגידו

הדמייה מנחת מגידו

הדמייה: ליאור ויתקין