שורדי השואה מעמק יזרעאל משאירים חותם

מיזם 'להשאיר חותם' מביא אל קדמת הבמה את גיבורי מלחמת העולם השנייה, מהעמק


'האוטוגרפרס' (The Autographers) הנו מיזם תיעוד אומנותי, בינלאומי, שמטרתו חיבור הקהילה להיסטוריה הייחודית שלה.

המועצה יצאה בשיתוף פעולה עם ה'אוטוגרפרס' למסע תיעוד סיפוריהם של גיבורי מלחמת העולם השנייה, שבחרו לבנות את חייהם בישראל, בעמק יזרעאל.
במסגרת הפרויקט המופלא שהתקיים בתמיכת מפעל הפיס, בהובלת אגף קהילה ורווחה במועצה ובשיתוף פעולה עם עמותת ותיקי עמק יזרעאל - צלמים וכותבים מעמק יזרעאל תיעדו, בהתנדבות מלאה, תמונות מרגשות של השורדים ולצידם סיפור הישרדותם והגעתם ארצה.

המתועדים שיתפו בזיכרונותיהם והדגישו את אהבתם למדינת ישראל. הם עברו את המלחמה במקומות שונים ולמרות זאת, כולם כאחד מעידים על רעב, קור, ייאוש, שנאה, אובדן ופחד, תוך כדי מאבק על הישרדותם. עוד סיפרו איך דווקא מתוך רגעים קשים כאלו מצליח אדם למצוא ניצוץ של אנושיות, עזרה ותקווה. יצר ההישרדות עורר בהם תקווה לחיים חדשים וטובים יותר, שהתגשמה עם עלייתם לארץ ישראל.

תוצרי המיזם אוגדו לתערוכה 'גיבורי מלחמת העולם השנייה'.

השבוע, התקיים טקס הוקרה מרגש בנוכחות ראש המועצה – אייל בצר, מ"מ וסגניתו - דליה אייל, מנהלת אגף קילה ורווחה – לי יהב וכמובן, מנהלי הפרויקט 'אוטוגרפרס - משאירים חותם'. במהלך הטקס, הוקראו שמותיהם של המתועדים והם הוזמנו לבמה, לקבלת ספר עם סיפורי החיים ותעודת הוקרה. לטקס המרגש הגיעו עשרות שורדי שואה עם ילדיהם, נכדיהם וניניהם שהיוו עדות חיה לניצחון התקווה על מצעד המוות!

קרן אור רוזנבאום, מה'אוטוגרפרס': "מיזם זה בא להאיר את  סיפוריהם של גיבורי מלחמת העולם השנייה, מצדדיה השונים. בין המתועדים, אנשים שנושקים לגיל מאה וזיכרונם הצלול מעורר השראה. הם הגיבורים שלנו! שיתוף סיפורם האישי הוא חובתנו המוסרית. 'לזכור ולא לשכוח', כך עולה מסיפוריהם של כל אחד ואחת מהמתועדים. 'זו צוואתנו', הם מדגישים. עבורנו, זו שליחות להעביר את הסיפורים הללו לדור הבא, להישאר עם עיניים פקוחות ולזכור את אשר איבדנו!" 

לי יהב, מנהלת אגף קהילה ורווחה במועצה: "במסגרת הפרויקט המופלא, נחשפנו לעדות האישית של כל אחד ואחת מהמתועדים, לגבורה שמתגלה בשעת קושי והתקווה שלא איבדו. מטרתנו לכבד ולנצור את סיפורי הישרדותם של שורדי השואה אשר עברו תופת ושרדו, למרות הכל. בטקס המרגש - חלקם רעדו מהתרגשות, אחרים פרצו בבכי, אבל כולם כאחד חייכו חיוך רחב מבעד לדמעות והודו לנו, על שעצרנו לזכור, לחבק ולהדהד בקול את כוחה של התקווה האנושית. היה זה רגע מכונן של התרגשות מהולה בכאב וצער על הסבל שחוו ועל אלה שאינם."

אייל בצר, ראש המועצה: "אתם, המתועדים במיזם, שהייתם בעת ההיא ילדים ובבגרותכם בחרתם לבנות את חייכם בעמק יזרעאל - אתם הגיבורים האמיתיים! אמנם גיבורים בעל כורחכם, מאחר והייתם ילדים רכים בעת השואה אבל גבורתכם נמשכה באמצעות הדבקות בחיים, העלייה לארץ, הקמת בתים ומשפחות בעמק יזרעאל. אתם מנצחים, דור אחרי דור, את העוול הנורא שנעשה לכם ולעם היהודי כולו. זו חובתנו המוסרית לשתף את סיפוריכם ובעיקר לחשוף אותם בפני הדור הצעיר. לכן התערוכה תנדוד ברחבי העמק, על מנת שיחשפו אליה, כמה שיותר.
תודה לכל העושים במלאכה; תודה אישית לכל אחד ואחת מהאנשים היקרים, המתועדים במיזם - על שחלקו עמנו את סיפוריהם באומץ ובענווה, מתוך הכרה בחשיבות התיעוד למען הדורות הבאים; למתעדים המוכשרים - הכותבים והצלמים מהאזור, שעשו עבודה נפלאה, בהתנדבות; לצוותי אגף קהילה ורווחה במועצה ועמותת ותיקי עמק יזרעאל - על הובלת המיזם, וכמובן - לצוות 'האוטוגרפרס'."

לצפייה בתערוכה הדיגיטלית - לחצו כאן
 

ראש המועצה ושורד שואה בתערוכת המיזם

טקס לסיום הפרויקט משאירים חותם

צילום: ענת חרמוני