המאבק בנושא שדה התעופה


בואו ננפץ כמה מיתוסים בנוגע לשדה התעופה המקביל לנתב"ג, המתוכנן ברמת דוד;

 

המיתוס: "יוקם כאן שדה תעופה קטן ובוטיקי"

האמת: לכל אורך הדרך, הועלו טענות שניתן להקים ברמת דוד שדה תעופה קטן ומוגבל, שיכלול עוצר טיסות לילה.

 

במהלך התכנון, התברר שבפרוגרמה שהוגשה למועצה הארצית מדובר בכ- 20 מיליון נוסעים בשנה (עם פוטנציאל לגידול בעתיד). נוסף על כך, מדובר בשדה משותף עם חיל האוויר. אילוצי השיתוף מכתיבים הפרדה בין האזרחי לצבאי, באופן שלא מאפשר קיום שדה תעופה בינלאומי בגבולות הבסיס הנוכחיים. לכן, נדרשת הגדלה ניכרת של שטח שדה התעופה, על חשבון שטחים חקלאיים.

 

בוועדות התכנון, הוצגה חלופה בתחומי הבסיס הקיים, שנדחתה על הסף ונמצאה כבלתי ישימה!כמו כן, לדברי נציגי משרד התחבורה, בעמק יזרעאל לא יהיה עוצר טיסות לילה, מאחר שטיסות הלואוקוסט בהגדרתן פועלות בשעות הקצה והן אלו הצפויות להיות עיקר התנועות האוויריות. חלופת התכנון אותה מקדמים גופי התכנון מעידה על כי השדה איננו קטן וגבולותיו ושטחי הדרכים הנחוצים לו, יגיעו בסופו של דבר ל- 15,000 דונם בקירוב, שמשמעותם- חורבן העמק!

 

המיתוס: "יש ברמת דוד בסיס קיים, נשאר להוסיף עליו רק חלק אזרחי"האמת: רוב התשתיות הקיימות של חיל האוויר מתוכננות להיהרס עד היסוד ובמקומן, יוקמו תשתיות חדשות לחלוטין. התשתיות האוויריות (מסלולים, מסלולי הסעה וכו') לא מתאימות לתעופת מטוסים אזרחיים, הכבדים ממטוסי קרב. לכן, צריך להרוס תשתיות אלו מהיסוד ולהקימן באופן הולם. גם החלק המנהלתי של הבסיס (מגורים, מבנים לוגיסטיים וכו') דורש העתקה לחלק המערבי של רמת דוד. המשמעות היא, הריסתם ובנייתם מחדש (יתכן שגם לצרכים אלו תידרש הפקעת קרקעות נוספת, בחלק המערבי של הבסיס)

 

המיתוס: "משך ועלויות ההקמה - זניחים"האמת: לאור האמור, ומאחר שמדובר בבניית שדה חדש לחלוטין, משך הזמן הנדרש להקמתו מוערך ביותר מ-15 שנים. יש לקבל אישור סטטוטורי הכולל גם התנגדויות ותהליכים משפטיים שיארכו זמן רב, ולאחריו תהליך ההקמה יהיה ארוך ויקר, שיארך גם הוא 8-10 שנים לכל הפחות.עלויות ההקמה יהיו גבוהות מאד, היות שכאמור, מדובר בהקמת תשתיות חדשות מהיסוד וכן פיצויים, הפקעות, העתקת מבנים ואיטמתם ועוד. העלויות הכוללות מגיעות לעשרות מיליארדי שקלים. להערכת משרד רו"ח, שבדק את הנושא, עלות ההקמה ברמת דוד צפויה להיות גבוהה מעלות ההקמה בנבטים, בלמעלה מ-15 מיליארד ₪!

 

המיתוס: "רבים מתושבי העמק בעד הקמת שדה תעופה"האמת: מסקר שנערך בקרב תושבי העמק, עולה כי יש התנגדות גורפת להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד. גם המעטים שתמכו בהקמת השדה ברמת דוד, מבינים היום, לנוכח ההתפתחויות האחרונות בגופי התכנון, מהן המשמעויות האמתיות של הקמת שדה תעופה בינלאומי, בסדר גודל כזה, בעמק יזרעאל.

 

ישנם טיעונים מקצועיים רבים נגד הקמת השדה (מפגעי סביבה, פגיעה בחקלאות, בטיחות טיסה, היבטי ביטחון, הסדרי תחבורה ועוד) כדי ללמוד יותר על הנושא, אתם מוזמנים להגיע לאחד מערבי ההסברה המתקיימים ברחבי העמק, אותם מקיים מטה המאבק נגד שדות התעופה, בשיתוף המועצה. חפשו את התאריכים הקרובים לביתכם בעמוד הפייסבוק "מטה המאבק נגד שדות התעופה".

 

כדי להישאר מעודכנים בנושא, הצטרפו לניוזלטר של המועצה http://www.emekyizrael.org.il/?CategoryID=499&ArticleID=1400&dbsAuthToken=