אור דולק בבתי הכנסת בעמק יזרעאל

מיזם לציון 'ליל הבדולח' באמצעות מפגשים ביישובי העמק, בהובלת המועצה הדתית עמק יזרעאל, מחלקת התרבות במועצה (תרבות יהודית) ובהנחיית 'יד ושם'


ב'ליל הבדולח' כבו האורות בבתי הכנסתהפרעות בליל ה- 9-10.11.1938 זכורים היטב כמעשי רצח של הנאצים בתושבים היהודים בגרמניה ובאוסטריה ובמעשי הפוגרום שאירעו בבתי הכנסת. חלונות נופצו ביד גסה ורסיסי זכוכית רבים כיסו את הרחובות, בתי הכנסת נהרסו והיו שנשרפו.
הפוגרום שתוכנן מראש, היווה את הפעם הראשונה שבה פומביות האירועים באה לידי ביטוי בכל ערי גרמניה. משבר הזהות של יהודי גרמניה, ש'ליל הבדולח' היווה את שיאו האלים, עבר מהמישור האישי למישור הציבורי. בתפילות מיוחדות שחיברו רבני הקהילה, הובעה שעתם הקשה של יהודי גרמניה והתערערות מעמד הקהילה.

"ציון 'ליל הבדולח' כיום, זימן לנו שעת כושר לשיח על מקומו של בית הכנסת כמרכז דתי-קהילתי-תרבותי, אז והיום, הוא מאפשר לימוד על הלילה בו כבו האורות בבתי הכנסת וחיבורו לתקומת ישראל. ביקשנו, לנסות ליצור לימוד קהילתי משותף על זמנים שבהם נחרבו מרכזים שכאלה והמשמעות שיש לכך עבור דור ההמשך", אמרה חיה קליגר, יו"ר המועצה הדתית בעמק יזרעאל, "עשינו זאת, באמצעות מפגשים בהנחיית 'יד ושם'. המפגש מספק מעין מסע לתקופה ההיא בגרמניה ומלווה בסרטונים, עדויות, תצלומים וסיפורים על בתי כנסת מייצגים ועל האור שמורשתם הנחילה."

ביום שלישי החולף, התקיימו בהנחיית מדריכי 'יד ושם' מפגשים קהילתיים בתשעה מיישובי העמק; נהלל, שדה יעקב, תל עדשים, כפר יהושע, חנתון, ציפורי, כפר החורש, בלפוריה ובית שערים. ההתכנסות תוכננה יחד עם נציגים מכל ישוב והותאמה, על פי בתי הכנסת שהיישוב בחר לעסוק בהם והסיפור שעומד מאחוריהם.

בהשראת יוזמתו של הרב יחיאל וסרמן, שקרא לציין את 'ליל הבדולח' באמצעות השארת אורות דולקים למשך כל הלילה בבתי הכנסת בארץ ובעולם, הוזמנו כל יישובי העמק להשאיר אורות דולקים בבתי הכנסת או במבנה משמעותי אחר ביישוב, בלילה זה, כאקט נלווה ומשלים למפגשי הלימוד.

אייל בצר ראש המועצה: "זהו מיזם חשוב המתקיים בעמק יזרעאל, זו השנה השנייה, אשר נועד לזכור ולהזכיר את פרעות 'ליל הבדולח' כחלק מתקומת ישראל. מפגש המזמן לנו גם אפשרות להתכנס פנימה, להעמיק את הקשרים בין הפרטים בתוך היישובים ולהעריך את הקהילה ומשמעותה בחיינו".

בית הכנסת בנהלל
בית הכנסת בנהלל

בית הכנסת בתל עדשים|בית הכנסת בתל עדשים