מתרגלים חירום

המועצה השלימה, בשבוע שעבר, יומיים של תרגול והיערכות לחירום


בשבוע החולף, נערך במועצה תרגיל חירום, שהמחיש אירועי חירום אפשריים במרחב המועצה. בתרגיל השתתפו עובדי המועצה המגויסים למל"ח (משק לשעת חירום), שתפקידם לתת מענה מקיף ולעמוד בקשר ישיר עם התושבים בשעת חירום, בין היתר, בתרחישים של פגיעה בתשתיות, במתן אספקה, במענה טלפוני ועדכונים שוטפים, באשר לתרחישים השונים.

בתרגיל נבדק מתן המענה והרצף התפקודי במערך החירום של המועצה. התרחיש המרכזי לתרגול היה רעידת אדמה, שבעקבותיה התרחשו רעידות משנה, הפסקות חשמל ומים, פגיעה במבני ציבור ובבתים, פינוי תלמידים מבתי הספר, אירועי חומרים מסוכנים, פתיחת מתקני קליטה בבתי הספר בשעת חירום, ועבודה בשיתוף פעולה עם כוחות ההצלה הארציים ופיקוד העורף.

את התרגיל הובילו תא"ל במיל' דוד סוויסה מפקד חיל התותחנים לשעבר, שמנהל את פרויקט הכנת הרשויות במדינת ישראל לחירום וסא"ל במיל' עופר ירושלמי מטעם פיקוד העורף, בשיתוף נציגים ממשרדי הממשלה השונים וכוחות ההצלה.

המועצה הנה חלק מנפת עמקים, בראשה עומד אל"מ במיל' ניסים תורג'מן.

עם תחילת התרגיל, בעלי התפקידים עברו במהירות ממצב שגרה לחירום, על פי הנהלים ותרגלו במשך התרגיל מצבי חירום שונים. לצדם, תרגלו צוותי הצח"י (צוות חירום יישובי) של ארבעה מיישובי המועצה, ביישובים עצמם.

מוכנות לחירום מחייבת את כל מכלולי המועצה להיות מוכנים לכל תרחיש אפשרי, בכל נקודת זמן.  "בשנה וחצי האחרונות, אנו מלווים את תושבי המועצה בנושא הקורונה. לצד זאת, עסקנו גם בשיפור היכולות שלנו בעת חירום" מספר סגן ראש המועצה וראש מטה מל"ח, אבי סמוביץ'. "לפני שנה וחצי, ביצענו תרגול של פיקוד העורף, ערכנו התאמות לשעת חירום במבנה הארגוני והקמנו מכלול מבצעים, שיפעל על פי המציאות המשתנה. קלטנו מערכת ממוחשבת ואפליקציה בשם שוע"ל (שליטה ובקרה) שתאפשר לנו לנהל ביעילות את אירועי החירום, תוך ראייה רחבה. בנוסף, עברנו בהצלחה ביקורת של רח"ל (רשות חירום לאומית), הכשרנו מנהלי מכלולים ועוד".

לאחר שנה של למידה והטמעה, במועצה תרגלו לראשונה את מערכת השוע"ל ,שאמורה לסייע לבעלי התפקידים במועצה וביישובים לראות את התמונה המלאה במרחב המועצתי, תוך בקרה על ביצוע המשימות וניהולן.

בקיבוץ גזית, נערך תרגיל של חילוץ לכודים מהריסות בזמן רעידת אדמה, יחד עם צוותי הצח"י. תרגיל זה הוכיח את חשיבות צוותי הצח"י ביישובים, כמצילי חיים. הצוותים מלווים במהלך השנה על ידי אגף קהילה ורווחה בלמידה, הכשרה ושיפור מיומנויות מצילות חיים.

בסיכום התרגיל שיבחו אנשי פיקוד העורף ומשרדי הממשלה את הרצינות, היסודיות, המקצועיות והמסירות הרבה, שגילו אנשי המועצה והיישובים, במהלך התרגיל."זהו צעד נוסף לשיפור המוכנות בזמן חירום", סיכם ראש המועצה אייל בצר, "קיים שיתוף פעולה יוצא מן הכלל בין המועצה, פיקוד העורף, כוחות החירום ומשרדי הממשלה. אלה, יספקו מעטפת תמיכה רחבה לתושבי המועצה.
בנוסף, תשתית השוע"ל, החדשה במועצה, מחזקת את המענה שלנו בזמן חירום. אין ספק שכל המענים הללו תורמים למערך החירום.

המועצה תמשיך לפעול לחיזוק המוכנות והחוסן האישי, היישובי והמועצתי בשגרה ובשעת חירום".

תרגיל היערכות לשעת חירום