טיול ז' – ח' דרום המסורתי של מחלקת הנוער בסימן ציון האסון בנחל צפית

כ-700 חניכים מהעמק שבו מהטיול המסורתי, שכלל השנה מיצג עוצמתי ומערך למידה, שהוקדש לאסון מכינת בני ציון


כ-700 חניכים, מדריכים, פעילים ובוגרים יצאו בסוף השבוע באחרון לטיול ז'-ח' דרום המסורתי. השנה הטיול התקיים בנחל פרס ובנחל צפית תחתון. החניכים למדו על היווצרות המדבר, הצמחייה, החי, דילמות של האדם בסביבה המדברית ועוד.

השנה, הטיול היה מרגש במיוחד, בשל העיסוק בנושא אסון מכינת בני ציון.
החודשים שקדמו ליציאה לטיול הביאו איתם דילמות שונות, במיוחד השנה. המרכזית ביניהן, הייתה הדילמה סביב השאלה איך אפשר לציין באופן מכובד, חינוכי ומשמעותי את האסון הנורא, במסגרתו נהרגו 10 בני נוער. כיצד ניתן להתאים את התוכן של אירוע קשה זה לכ-700 בני נוער, ש"ש ובוגרים, הצפויים לצאת לטיול.

תום אלבו, מנהל מחלקת הנוער, מספר: "שאלנו את עצמנו שאלות רבות בנוגע לדרך הנכונה להביא את תחושותינו הקשות, כאנשי חינוך, סביב האירועים שקדמו לאסון מכינת בני ציון, מה מותאם לנערים ונערות בשכבות ז'-ח' ומה ישאיר חותם חינוכי ולא רק חששות מאסונות בקרב מטיילים".


ההצעות שעלו היו על הרצף שבין ציון האסון במסגרת חוברת ההדרכה ועד מייצג, דרכו יעברו בני הנוער, בדרך לסיום המסלול. לבסוף, הוחלט לחבר בין השניים - גם להעביר הדרכה וגם להכין מיצג עוצמתי לזכרם של בני הנוער שנהרגו ולהעביר את מאות החניכים דרך עשר תמונות של נרות, המציינים את עשרת ההרוגים. הם עברו, קראו, שאלו ובסיום המעבר דרך התמונות, התקבצו בקבוצות לפי יישוביהם והודרכו על ידי המדריכים על מושג האחריות, מה המשמעות של נטילת אחריות על האסון ועוד.

"בני הנוער שיתפו פעולה ושאלו שאלות רבות", אמר אלבו, "המדריכים העבירו את התוכן בצורה מעוררת השראה ואנחנו הבוגרים הסתכלנו מהצד ושמחנו שיש לנו את הזכות לתת להם את האווירה הנכונה להעברת מסר כל כך חשוב".

הטיול היווה הזדמנות נוספת לחניכים מיישובי העמק - נוער עמק יזרעאל, לטייל יחדיו, להכיר, להתגבש, ולפגוש חברים חדשים.