צעדת מחאה בעמק יזרעאל

בעקבות פרסום מסמכי 'הקו הכחול' להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל שהנם בניגוד מוחלט להצהרות הפומביות; התקיימה צעדת מחאה בעמק


תושבי עמק יזרעאל הפגינו, בעקבות פרסום מסמכי 'הקו הכחול' של שדה התעופה המתוכנן בעמק. למרות ההצהרות הפומביות של הפוליטיקאים והגורמים השונים, התברר שהשדה עדיין מתוכנן להיבנות בצפון, ולא רק זאת, אלא להשתרע על גודל של פי 5.5 מהתכנון המקורי; כ- 22,000 דונם.

בשבת החולפת (20.03.21) התקיימה צעדת מחאה של תושבי הצפון, שהפגינו נגד הקמת שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל ובעד העברתו אל הנגב, תחת הסיסמה 'הקו הכחול הוא בשבילנו קו אדום'! 

הצעדה התקיימה בשדות שבין קיבוץ רמת דוד לקיבוץ גבת, לאורך תוואי השדה המתוכנן. באירוע נאמו איריס האן - מנכל"ית החברה להגנת הטבע, אייל בצר - ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, גיל דייגי - יו"ר מטה המאבק נגד שדה התעופה, נציגי הנוער ו'החברים של נחום' בהופעה מיוחדת.

לדבריהם של מארגני המחאה, הקמת שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל תהווה אסון חקלאי שיערער באופן דרמטי את הריבונות התזונתית של מדינת ישראל. תוואי שדה התעופה המקורי שהוצג לוועדות התכנון היה בגודל 3,000 דונמים. כעת מתברר ששטח שדה התעופה האזרחי, ביחד עם שדה התעופה הצבאי שמתוכנן להיבנות לצדו, יהיה כ-22,000 דונמים! אל שטח זה, עתידות להתווסף תשתיות תחבורה ענפות שיכללו קילומטרים רבים של כבישים לצד חניות, בתוך ובסמוך לשדה התעופה. בנייה זו, לא רק שתחריב את כלל השטחים החקלאיים הפוריים בעמק יזרעאל, היא גם תהרוס את פרנסתם של חקלאי העמק. לפי מחקר מאת מכון 'יסודות', פגיעה זו עלולה לפגוע ב- 7% מהחקלאות הישראלית - מה שיערער באופן דרמטי את הריבונות התזונתית של ישראל.

אייל בצר ראש המועצה, אמר: "אנחנו מצביעים ברגליים נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל! ביחד, אנחנו חוד החנית של המאבק נגד הרס העמק של כל תושבי ישראל. אנחנו פועלים, ונמשיך לפעול בכל האמצעים, כדי לעצור את תכנית האיוולת הזו! אנחנו נלחמים כדי להגן על תושבי המדינה, על החקלאות ועל העמק, למען הפתרון הנכון ביותר - הקמת שדה תעופה משלים בנגב ושדה תעופה אזורי, צפוני, בחיפה. קיים קונצנזוס בעד פיתוח הנגב ונגד הרס העמק. לא נעצור, עד שננצח ונסיר את האיום מעל העמק!"

גיל דייגי יו"ר מטה המאבק נגד הקמת שדה התעופה בעמק: "המסמכים החדשים שנחשפו מוכיחים שהצהרות הפוליטיקאים לחוד, ותכניות לחוד. בזמן שכל ראשי המפלגות, כולל ראש הממשלה, התחייבו שלא להקים את שדה התעופה בצפון, תכניות הבנייה נמשכות. אנחנו, תושבי הצפון והדרום, לא נאפשר את זה! שדה תעופה בעמק יביא לאסון בריאותי, כלכלי, חקלאי ולאומי, בעוד שהאלטרנטיבה בדרום מקובלת על כולם ותאפשר פיתוח עצום. העמק הוא האזור הכי יפה בישראל. תושבי הצפון מתנגדים להקמת השדה בצפון, ותושבי הנגב מתחננים להביא אותו אליהם. זה אבסורד! נמשיך להיאבק, עד שננצח!"

איריס האן מנכל"ית החברה להגנת הטבע: "אנחנו, בחברה להגנת הטבע, מאמינים בכוחם של האזרחים והרשויות המקומיות לחולל שינוי ולהצליח. בסוגיה זו, יש קואליציה רחבה, מצפון ועד דרום, לחלופה אחת - חלופת נבטים.  כוחנו באחדותנו!"

צעדת מחאה נגד הקמת שדה תעופה בעמק

צילום: רחלי אסטרוגו נגרי