מסכמים שנה ומביטים קדימה

מאמצים את הדברים הטובים שקרו בתקופת הקורונה ומקבלים את שנת 2021 בברכה


מסכמים שנה שתיזכר בדפי ההיסטוריה, כשנה שבה נגיף מסתורי תקף את העולם ושינה את כל מה שהכרנו. בצד המורכבות הרבה והקושי, היו גם נקודות אור רבות של ערבות הדדית, קהילתיות, אחריות, יצירתיות, חשיבה "מחוץ לקופסה", דיגיטציה ועוד...  אנו מקבלים את שנת 2021 בברכה - נאמץ את הדברים הטובים שקרו בתקופת הקורונה ולכל היתר, נגיד שלום ולא להתראות!

במהלך השנה המורכבת, שחלפה, המועצה ניסתה לראות כל אחד ואחת מתושבי המועצה - מטף ועד ותיקים. היוזמות והפעילויות היו רבות והותאמו לרוח התקופה ולמגבלות.

קנינו תוצרת מקומית - נוכח מצבם של העסקים הקטנים, בשל משבר הקורונה, עודדנו רכישה מקוונת מחקלאים, בעלי עסקים, מסעדות ויקבים בעמק, לחיזוק הכלכלה המקומית.

סייענו לוותיקי העמק באמצעים שונים ומגוונים; פרויקט הזנה לוותיקים, שהיה מבצע לוגיסטי של ממש וכלל אריזה ושינוע לכל רחבי העמק; הקמת אתר ייעודי ללמידה ולקיום פעילויות מקוונות לוותיקי המועצה; הפעלת מתנדבים ביישובים לסיוע; קיום שיחות יומיות עם הוותיקים, למענה על צרכים; פעילות תרבות במועדוני הוותיקים; חלוקת שי למרותקי בית ולניצולי שואה, לרגל חג החנוכה; וכמובן, פעילות ה'סב יום' במועצה, שמהווה מסגרת עוטפת ותומכת. לימודי קתדרת עמק יזרעאל נפתחו באופן מקוון, כשהוותיקים הולכים ומתמקצעים ברזי אפליקציית ה-ZOOM וביישומי מחשב.

בנוסף, עשרות סטודנטים מלגאי המועצה, שמרו על קשר טלפוני עם תושבים ותיקים. חלקם, השתתפו בפרויקט שנתי של מנהיגות צעירה - תיעוד סיפור חייהם המופלא של ותיקי העמק בשנה של מפגשים בינם לבין הסטודנטים. במהלך השנה, חולקו 100 מלגות לסטודנטים, להעמקת המעורבות החברתית והקהילתית.

שמחנו את המשפחות המיוחדות עם ביקור מרגש של 'רכב השמחה' מטעם המועצה, שהשמיע להם שירים, שהוזמנו על ידם מראש. נערכו טיולים מונגשים, בשיתוף פעולה עם רשות שמורות הטבע והגנים, על פי ההנחיות. באמצעות המרכז לשלום המשפחה ומניעת אלימות במשפחה באגף קהילה ורווחה, הרחבנו את מעגלי השותפים והצבנו את מיגור האלימות במשפחה בראש סדר העדיפויות. קיימנו הרצאות והסברה מתמשכת להעלאת מודעות בנושא, נוכח מגמת העלייה באלימות במשפחה, כפועל יוצא מתקופות הסגר.

בחינוך, הקמנו מיזם פורץ דרך; מרכזי חינוך משלים ביישובים (מיח"ם) – מרכזים שמספקים תמיכה לתלמידי כיתות ה'-י"ב. זאת, בשל הרצון להעניק תמיכה מרבית, הנשענת על כלל משאבי החינוך הפורמלי, החינוך הבלתי פורמלי והקהילות הקיימות, ברחבי עמק יזרעאל ולספק מענה יומיומי משלים ותומך למהלכי הלמידה בבתי הספר.
נפתחה תכנית היל"ה בנהלל - מסגרת לבני ובנות נוער נושרים מבתי הספר, המהווה מסגרת חינוך אלטרנטיבית, המאפשרת סיום 12 שנות לימוד. התקיימו עשרות מפגשים קבוצתיים עם צוות השירות הפסיכולוגי-חינוכי של המועצה.

התאמנו את אופי האירועים והפעילויות למגבלות התקופה; פעילויות הילדים והנוער ביישובים המשיכו להתקיים, לכל אורך התקופה, באופן מקוון, כשמחלקת הנוער יוצרת ומחדשת כל הזמן קורסים, תכנים מקוונים ופרונטליים ומפעילה את בני הנוער ודואגת להם לתעסוקה ולעניין.

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה חולקו עציצים פורחים לשורדי השואה, בני העמק עם נר זיכרון ואגרת אישית מראש המועצה. ציינו את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל באמצעות חלוקת עציצים, מתנת המועצה, שהוצבו בבתי העלמין, על קברי הנופלים ביישובי המועצה, תחת הכותרת 'נזכור את כולם'. לכבוד יום העצמאות תש"ף, היישובים התקשטו בשלטים חגיגיים עם ברכת המועצה; מטס חגיגי חלף בשמי העמק, עם ברכת המועצה לתושביה – בשיתוף פעולה עם מטה המאבק של התושבים נגד הקמת שדה תעופה בעמק; ערכנו תחרות צילומים שקראה לתושבים לצלם את העמק, כפי שהשתקף בעיניהם והתמונות שובצו בלוח השנה המועצתי.

מחלקת התרבות המשיכה ליזום תערוכות ואירועים - הושקה התערוכה 'נשים יוצרות מציאות בעמק יזרעאל' והוצגה בארבע גלריות, ברחבי העמק. במבואת אולם המופעים ביפעת, הוצגה התערוכה 'רישומים על מפה'. בגלריית בית חנקין בכפר יהושע, הוצגה התערוכה 'פסטורלה'. לקראת פסח, הוכן קטלוג לחגים, עם תוצרת אמני העמק, לעידוד רכישה מאמנים מקומיים. מופע שירי אור 'מאירים את העמק' בביצוע יוצרים מהעמק צולם מראש ושודר באופן מקוון במהלך חג החנוכה. הוענקו מלגות סופרים לכותבים מהעמק. באזור התעשייה 'אלון תבור' הוצבו בכיכרות פסלי חוצות, מעשה ידיהם של אמני העמק. אירועי תרבות התקיימו ב'קפסולות' ביישובים ובמרחבים הציבוריים במועצה. 

קווי תחבורה ציבורית הושקו ביישובי האשכול הצפוני לרווחת התושבים והוכתרו כהצלחה רבה, על אף אילוצי התקופה. הקווים החדשים החלו לפעול בחודש יוני ומאז ניתן לראות עליה מתמדת בכמות הנוסעים, מאזור זה.

זו הייתה שעתה היפה של ההתנדבות והמתנדבים ברחבי העמק; צוותי הצח"י והנהלות היישובים זכו בפרס העמק ע"ש גדעון צימבל לשנת 2020 ולא בכדי. היינו עדים ליוזמות מרגשות ולפעולות חשובות, שנעשו על ידי צוותי החירום ביישובים ועל ידי תושבים רבים שנרתמו לשמור בשערי היישובים, לחלק משלוחי קניות לתושבים מבוגרים, להגיש עזרה ברכישה ובחלוקת תרופות, לשמור על קשר עם ותיקים ומבודדים, באמצעות שיחות טלפון, משלוחי פרחים, ברכות, תבשילים ועוד.

המועצה הקימה קרן לעזרה הדדית שאפשרה הגשת בקשה לסיוע, עבור תושבים הזקוקים לכך. מטרת הקרן, לתת יד למי שנפגע באופן משמעותי מהמשבר ולעזור בדרך קלה ופשוטה. עד היום, הקרן עזרה ל- 20 משפחות בעמק!

כחלק מהתמודדות עם מגפת הקורונה, הקמנו מערך חקירות אפידמיולוגיות עצמאי. המערך פועל באופן מהיר ויעיל, לקיטוע שרשראות ההדבקה.

המשכנו לשמור על איכות הסביבה ועל השטחים הפתוחים במועצה באמצעות הצבת מצלמות שטח, השקנו מקטע חדש של נחל ציפורי בין הסוללים לציפורי, זכינו במקום השני בקטגוריית המועצות האזוריות הממחזרות ביותר, קידמנו אנרגיה 'ירוקה' באמצעות שימוש בכלי רכב חשמליים, הקמנו מחסנים לאיסוף פסולת אלקטרונית ושישה גנים נוספים ברחבי העמק הוסמכו כגנים 'ירוקים'.

תנופת הפיתוח, הבנייה והגידול בעמק יזרעאל ממשיכה בכל הכוח, למרות התקופה המורכבת בה אנו נמצאים. בעוד שהקורונה עצרה אותנו מלכת, בהיבטים רבים בחיינו, העמק ממשיך לגדול ולהתפתח, הרחבות חדשות נבנות והגידול במספר הילדים המתחנכים במערכות הגיל הרך, גדל ועולה. רק לאחרונה ,נחנכו שני גנים בנהלל, גן נוסף בציפורי ושלוש כיתות של מעונות יום במושב היוגב. בימים אלה, נחנכות שתי כיתות מעון בכפר ברוך, שתיים כאלה באחוזת ברק וכיתה נוספת בבלפוריה.

העמק בעיצומו של גל פיתוח במוסדות החינוך; אנו משקיעים את מירב משאבינו בפיתוח תשתיות החינוך. מדובר בהשקעה של מיליוני שקלים לטובת חינוך ילדי העמק, מלידה ועד גיל 18.

לאורך כל התקופה המשכנו במאבקנו הצודק נגד הקמת שדה תעופה בעמק. בנובמבר, השנה, הצהירה שרת התחבורה מירי רגב שלאחר בחינת הנושא לעומק, החליטה כי שדה התעופה הבא של ישראל יקום בנבטים. בהמשך להצהרה זו, הכריז שר הביטחון גנץ כי הורה לצוות משרדו לבחון ולהציג לו כיצד ניתן להקים את שדה התעופה בנבטים. תמיכה זו של שני משרדי ממשלה מרכזיים, בחלופת נבטים, משקפת שינוי עמדה חשוב מאוד ומהווה אבן דרך משמעותית בהתנגדות להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, על אף הבחירות המתקרבות.
אנו ממשיכים לפעול במרץ לקידום הקמתו של שדה תעופה בינלאומי אזורי, שישרת את תושבי הצפון, בחיפה. שדה תעופה בחיפה ייתן מענה לצורך בשדה תעופה בינלאומי אזורי, במיקום הנכון ביותר, בליבו של צומת התחבורה הראשי בצפון, שבמפרץ חיפה, עם מסלול לים וללא פגיעה סביבתית.

מוזמנים לקרוא את הדו"ח לתושבים לשנת 2020 

סיור ועדת הפנים של הכנסת, במועצה

מעבר לכלי רכב חשמליים

הענקת מלגות לכותבי העמק

חנוכת גן ילדים בציפורי

מאירים את העמק

תחבורה ציבורית באשכול היישובים הצפוני