שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, ח"כ בני גנץ, קיים פגישה עם ראשי רשויות - חברי פורום הרשויות להקמת שדה התעופה בנבטים

גנץ: "ההחלטה איפה למקם את השדות, היא בסופו של דבר החלטה מדינית ולא רק צבאית. אני לא חניך תורן של המערכת הביטחונית. אני בוחן את זה מבחינה לאומית ואסטרטגית ולא רק צבאית. אפעל להעביר את עמדתכם לבחינת גורמים מקצועיים, בלתי תלויים"


שר הביטחון וראש המועצה החליפי (רא"ל מיל') ח"כ בני גנץ קיים השבוע פגישה מקוונת עם ראשי רשויות מהצפון ומהדרום, חברי פורום ראשי הרשויות להקמת שדה התעופה בנבטים.

"ההחלטה איפה למקם את השדות, היא בסופו של דבר החלטה מדינית ולא רק צבאית", אמר ח"כ גנץ והוסיף: "כשר ביטחון, אני שוקל 70% שיקולים אזרחיים ו-30% שיקולים צבאיים, ולא להיפך. אני לא חניך תורן של המערכת הביטחונית. אני בוחן את זה מבחינה לאומית ואסטרטגית ולא רק צבאית, ואפעל על מנת להעביר את עמדתכם לבחינת גורמים מקצועיים, בלתי תלויים".

ח"כ גנץ התייחס גם למשמעות של פיזור האוכלוסייה בנגב ובגליל ואמר: "במציאות של 16 מיליון איש ב-2040, אסור ש 60-70% מהם יחיו במרכז. יש הכרח לפזר את האוכלוסייה 50% במרכז ו-50% בדרום ובצפון ובשביל שהדבר הזה יקרה, יש לקדם תשתיות לאומיות פיזיות, חינוכיות ותעסוקתיות. בלי הדברים האלה, לא ניתן יהיה לקדם מדינה מאוזנת מבחינת יכולת הקיום שלה".

אל״מ (מיל׳) אלכס גן ראש המטה המקצועי של הרשויות, הציג בפגישה את כל התשובות המקצועיות, המספקות מענה לטיעוני חיל האוויר והוכיח לשר הביטחון כי אין בסיס לווטו של חיל האוויר בנבטים.

לאחר מכן, ראשי הרשויות הדגישו בפני השר גנץ את החשיבות שבאישור מהיר, ככל הניתן, של תקציב מדינה ארוך טווח, לשם קידום יציבות פוליטית ותקציבית שתאפשר להתחיל בהקדם האפשרי את העבודות להקמת השדה האזרחי בנבטים. 

רוביק דנילוביץ, ראש עיריית באר שבע: "יש צורך במהלך אמיץ "בן גוריוניסטי" שמסתכל קודם כל על טובת ישראל. מהלך שלוקח בחשבון שיקולים רבים, לצד השיקולים הביטחוניים. שדה תעופה בנגב יהפוך את הנגב למרכז בינלאומי ויהווה עוגן כלכלי, תשתיתי, תיירותי ותעסוקתי לנגב. כבר בשלב הראשון, ייצור השדה כ-10,000 מקומות תעסוקה. לכן אנחנו מבקשים לבצע בחינה אמיתית של כל הנתונים".

אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: "צריך החלטה מנהיגותית כי אין אפשרות אחרת פרט נבטים, להקמת שדה תעופה בסדר הגודל הזה. ראשי הרשויות בצפון, במרכז ובדרום, תומכים בהקמת שדה תעופה גדול בדרום ושדה תעופה משלים, קטן, בחיפה. נכון להיום, גם חברי הכנסת, שרת התחבורה ואחרים תמימי דעים שצריך שדה תעופה גדול בדרום. המתנגדים היחידים הם חיל האוויר. לכן, אנחנו מבקשים ממך לא להסתפק בלשאול אותם מה הם רוצים, אלא לבקש מהם להציג את המשמעויות, באם ההחלטה על הקמת השדה בדרום תתקבל. אם השדה לא יקום בנגב, זו תהיה איוולת ולא תיפתר הבעיה של המטוסים הגדולים, שלא יוכלו להמריא משדה בעמק".

עו"ד ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד ויו"ר מועצת הנגב: "אנחנו רוצים הזדמנות הוגנת להציג את הנושאים המקצועיים. התחושה שלנו היא שהמטרה סומנה ואנחנו מבקשים הזדמנות מקצועית להציג את הדברים, כדי שניתן יהיה לקדם את ההחלטה הנכונה למדינת ישראל. אתה רואה כאן קונצנזוס מקיר אל קיר. גם רשויות המרכז שסובלות כבר היום, תומכות בהקמת נמל התעופה המשלים בנבטים".

טל אוחנה, ראשת מועצת ירוחם: "יש מעט מאוד דרכים לייצר מנועי צמיחה בנגב. יש רק גורם אחד שיכול לעשות זאת וזו הממשלה. דווקא עכשיו, בזו המשמרת, בזו העת. ההתמקמות בצמרת טבלת האבטלה פוגעת בשנים רבות של השקעות, של הצלחות, של צמיחה בעתודת השטח האחרונה של מדינת ישראל. בואו נהיה אמיצים ותכליתיים ונכריע עכשיו איך יראה העתיד הכלכלי כאן. חבריי, ראשי הרשויות בנגב הם חבורה ערכית ומסורה שלא תעצור, עד להשגת המטרה - הקמת שדה תעופה משלים בנבטים!"

עופר בן אליעזר, ראש המועצה המקומית רמת ישי: "מנהיגות צריכה לקבל עמדות אמיצות, שלוקחות אותנו קדימה בראייה אסטרטגית. יש הרגשה שבמקום שחיל האוויר יהיה של הצבא והצבא של העם, התהפכו היוצרות והעם של הצבא. אתה יודע לקבל החלטות ויודע להוביל אותן". 

עידו גרינבלום, ראש המועצה המקומית קריית טבעון: "נדיר מאוד שמגיע אל גופי התכנון מאבק חוצה מדינה כמו נושא השדה בנגב. יש כאן הסכמה גורפת של ראשי רשויות בכל הארץ ואפשרות לקבל החלטה משמעותית שתפריח את הדרום. כחבר המועצה הארצית, לא נתקלתי בכזה קונצנזוס סביב הצעה, אבל התחושה היא שאין שיתוף פעולה מלא של משרד הביטחון בתכנון שווה לשתי החלופות".

איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו: "אנחנו לא רואים באירוע הזה אירוע נימבי, להרחיק מאיתנו שדה, אלא החלטה אסטרטגית וציונית להפרחת הנגב ולשמירה על העמק. שדה בונים ל-100 שנים לפחות ולא צריך ללכת רחוק כדי לדמיין רכבת מקריית שמונה ואילת לנבטים. צריך לשים את המדינה לפני הכל וכאן, צריך לשים אותה באותה שורה יחד עם חיל האוויר".

טל אל על, סגן ראש עיריית באר שבע: "אנחנו מסרבים לקבל את האמירה שאין אפשרות להקים שדה בנגב. אנחנו בנגב עושים את הבלתי אפשרי וגם חיל האוויר הגדול והנפלא שלנו מסוגל לעשות את הבלתי האפשרי. בטחון מדינת ישראל יקר לליבנו יותר מכל דבר אחר, ואנחנו לא מתעלמים מצרכי חיל האוויר, אבל לא יכול להיות שנקבל אמירה כאילו שדה בנגב הוא "בלתי אפשרי". זו החלטה מדינית שלך ולא של שום גורם אחר".

 בני גנץ בשיחת זום עם פורום ראשי רשויות