״שיר ערש לעמק״

בשבוע שעבר, התקיימה הקרנת בכורה חגיגית לסרטו של הבמאי בן שני, עם גיבור הסרט האמן, היוצר והמורה אלי שמיר


100 צופים נכחו בהקרנת הבכורה באמצעות ZOOM ולא ויתרו גם על השיחה, שהתקיימה לאחריה עם הבמאי בן שני ועם גיבור הסרט, אלי שמיר. במפגש נכחו גם הסופר חיים באר, ראש המועצה אייל בצר, תלמידים, שוחרי אמנות ותושבי העמק.

פגישה של הבמאי, בן שני, עם ציור אחד של אלי שמיר, הולידה רעיון לתעד את הצייר בעבודתו. הסרט צולם לאורך עשור ובמרכזו דמותו המרגשת של שמיר וציוריו, שכמו השדות הרחבים של העמק, משנים את צורתם מול עינינו, בחלוף הזמן.

אלי מצייר את המראה הנשקף ממרפסת הסטודיו שלו. שדות עד האופק, עצי אלון עתיקים ודור של חקלאים, שהולך ונעלם מהנוף של עמק יזרעאל. לאף אחד מהם לא היה מושג שבמהלך הצילומים הכל ישתנה, כשסכנה לא צפויה תאיים על כשרונו של אלי.

שיר הערש, הפך לשיר אהבה לעמק, שניבט בציוריו של אלי ומבעד לעדשת מצלמתו הרגישה של בן.

״האם אפשר להכיל את הנוף?״ שואל אביו של אלי שמיר את בנו, כשהוא נגלה אליו בחלום, "האם אפשר להכיל את היופי, בצילומים? בציורים? האם אפשר להכיל חיים שלמים בסרט אחד?"

אפשר. וזה מרהיב, כואב ויפה.

פעמיים מספר אלי שמיר על האכזבה. הראשונה, שאיננו עובד אדמה כפי שהועידו לו על פי אתוס הכפר, והשנייה - עם בגידת הגוף, המותירה בו תחושת כישלון קשה. משני כשלונותיו, מתרומם אלי כמו עוף החול. מפליא לצייר, כשכישרונו לא נפגע, גם בימי מחלתו. נאבק בגזירת החולי ובקשיות הגוף, ממשיך לאחוז בחרב הסמוראי, ולנופף בה מול טחנות הרוח הדמיוניות של כישלונותיו.

״מצבי חייב להשתפר״, אומר אלי וממשיך ליצור ולמתוח את גבולותיו, יוצא מגדרו, רק כדי לשרטט הכל מחדש.

אלי מביא את נופי העמק, אנשיו ומראותיו הנפלאים אל פלחי ציבור רבים ומגוונים. ציוריו הוצגו ומוצגים במוזיאונים בארץ ובעולם, וזוכים לשבחים רבים. אלי בן כפר יהושע, דור שלישי, גדל באווירת הכפר. בשדות העמק ראה את האנשים שהיו לדמויות מרכזיות בציוריו - אנשי עמל, דמויות מופת המתחברות לנוף, לאדמה, למחרשה.

"כל כך הרבה שנים יצירתו המופלאה של אלי שמיר מלווה את חיי התרבות של עמק יזרעאל" סיפרה רחלי אבידב מנהלת מחלקת התרבות במועצה: "תערוכת אמני העמק, אותה הוביל ויצר בהתנדבות 16 שנים, תערוכות, חתן פרס העמק, ערב הוקרה בפסטיבל חלב ודבש, הפסיפס של קאופמן ופסלה של 'ונוס אוספת בצל' שהושק לאחרונה בכפר יהושע ברוב הוד והדר. כמה יופי בציוריו, בצילומיו, בטיפוח דור העתיד, בהוראה משמעותית. סרטו של בן שני רק מדגיש את דמותו המשמעותית והמרגשת של אלי ואת סוד קסמו."

התמונה מתוך הסרט, באדיבות ארכיון המועצה

התמונה מתוך הסרט (ארכיון המועצה)