מתעדים את חקלאי עמק יזרעאל הוותיקים

מסע תיעוד הוליד תערוכה, בה נאגדו סיפוריהם של חקלאי העמק


'האוטוגרפרס' (The Autographers) הנו מיזם תיעוד אומנותי, בינלאומי, שמטרתו חיבור הקהילה להיסטוריה הייחודית שלה.

המועצה האזורית עמק יזרעאל וה'אוטוגרפרס' יצאו, זו השנה השנייה, למסע תיעוד סיפוריהם של החקלאיות והחקלאים במועצה האזורית עמק יזרעאל.
הפרויקט המופלא התקיים בתמיכת מפעל הפיס, בהובלת אגף קהילה ורווחה במועצה ובשיתוף פעולה עם עמותת ותיקי עמק יזרעאל ומחלקת התיירות.

מסע התיעוד הוליד תערוכה מופלאה של צילום וכתיבה, במסגרתה נאגדו סיפורים מרתקים של חקלאי העמק, אשר סיפרו אודות ההתפתחות החקלאית באזור, מתוך סיפור חייהם האישי. התערוכה תנדוד ברחבי המועצה.

השבוע התקיים טקס הוקרה מרגש לפתיחת התערוכה במוזיאון העמק ביפעת.

הטקס התקיים בנוכחות הנהלת המועצה, מנהלי פרויקט ה'אוטוגרפרס', חקלאי העמק הוותיקים שלקחו חלק בפרויקט ובני משפחותיהם.

״אבא היה ממקימי כפר יהושע. את דרכו לארץ החל ב־ 1919, אחרי פוגרום בעיירת הולדתו, שבו אביו נרצח לנגד עיניו יחד עם כ- 80 מיהודי העיירה״, סיפרו רפי וקובי יריב בטקס. "מאותה עיירה הגיעו לכפר יהושע כמה חלוצים נוספים פליטי הטבח, והקימו משקים ומשפחות."

בין היתר, תועד גם סיפורו של אלישע בלאט, יליד 1929 - התושב הוותיק ביותר בקיבוץ מזרע. ״הייעוד שלי היה לעסוק בפלחה״, סיפר ושיתף בזיכרונות מימיו הראשונים של הענף.

תועדה גם יזרעאלה חנני, שסיפרה על הוריה - הציונים החלוצים, שעלו ארצה בגיל צעיר: ״אני גאה מאוד במשפחתי ובמשתלת עצי הפרי שהקמנו, ושמחה שהדורות הבאים ממשיכים לעסוק בחקלאות. שורשיי נטועים באדמת עמק יזרעאל", סיפרה.

את הליך התיעוד הובילו בהצלחה רבה אמני האזור המוכשרים, מתחומי הצילום והכתיבה, בכל שכבות הגיל. תוצריהם היפים חושפים בפני הציבור הרחב, בייחוד בפני הדור הצעיר, את כברת הדרך הארוכה של החקלאות בעמק יזרעאל.

קרן אור רוזנבאום, מייסדת The Autographers: "'האוטוגרפרס' הינו מיזם חברתי, בינלאומי, שמטרתו חיבור הקהילה להיסטוריה הייחודית שלה. המיזם מפגיש בין אנשים שחוו מאורעות היסטוריים, לבין אמנים מקומיים המתעדים את הסיפורים מנקודת מבטם האישית. התוצרים מצטרפים לתערוכה נודדת, המנגישה לציבור הרחב את ההוויה התרבותית ביישוב ואת הסיפור המקומי. אנו שמחים על שיתוף הפעולה הפורה עם המועצה האזורית עמק יזרעאל, זו השנה השנייה, בפרויקט חשוב ששם בקדמת הבמה את חקלאיות וחקלאי העמק הוותיקים וסיפוריהם."

לי יהב, מנהלת אגף קהילה ורווחה במועצה: "במסגרת הפרויקט המופלא, נחשפנו לסיפוריהם האישיים ומעוררי ההשראה של כל אחד ואחת מהמתועדים. תודה לכל אחד ואחת מהאנשים היקרים, המתועדים במיזם - על שחלקו עמנו את סיפוריהם, מתוך הכרה בחשיבות התיעוד למען הדורות הבאים; למתעדים המוכשרים - הכותבים והצלמים מהאזור, שעשו עבודה נפלאה, בהתנדבות; לצוותי אגף קהילה ורווחה במועצה ולעמותת ותיקי עמק יזרעאל, על הובלת המיזם וכמובן לצוות 'האוטוגרפרס'."

מהמועצה נמסר: "החקלאות הינה חלק בלתי נפרד מהווייתו של עמק יזרעאל ואנשיו. השנה, בחרנו להציב על כך זרקור באמצעות סיפוריהם של חקלאי המקום הוותיקים.

אנו רואים במיזם התיעוד 'האוטוגרפרס', שפועל באדיבות מפעל הפיס, מיזם חשוב שמעניק מקום של כבוד ומחזק את ותיקי המועצה, כמו גם את הקשר בין הדורות.

נוכחנו לגלות את העוצמה הגלומה בסיפוריהם של החקלאים והחקלאיות, בתערוכה מעוררת השראה שמרגשת את כל מי שנחשף אליה.

מיזם זה הנו חלק מפעילותנו לשימור המורשת המקומית - היא מקור גאוותנו. תודה לכל העושות והעושים במלאכה!"

התערוכה פתוחה לקהל הרחב עד ה- 28.5.2023, במוזיאון העמק ביפעת.

מתוך התערוכה חקלאי העמק

מתוך התערוכה חקלאי העמק

מתוך התערוכה חקלאי העמק

מתוך התערוכה חקלאי העמק

צילום: שאול רחמים