הורים יקרים

בימים אלה, אנו נמצאים במציאות לא מוכרת בהקשר להתפשטות נגיף הקורונה. אירוע זה מעורר מגוון רגשות ותחושות הכוללות לעתים חששות, פחד, תחושת פגיעות, חוסר ביטחון ודאגה מפני הבאות.
הילדים והמתבגרים חווים גם הם את מורכבותה של המציאות ומושפעים מהחוויה ומהמסרים שהם שומעים בסביבתם ובוודאי מהוריהם. בנוסף, ילדים ובני נוער מוצפים בדרך כלל בידע רב, שרובו אינו מתווך ואינו מותאם לגילם, דבר המקשה על יכולתם לראות את הדברים בצורה מאוזנת, המאפשרת התמודדות יעילה. לפיכך, הם עלולים לפתח חששות ופחד, שעלולים להתגבר וליצור חווית חוסר אונים.

להלן מספר דגשים להורים, שעשויים להקל על התמודדותם של הילדים;

למה עלינו לשים לב?

 .1לשוחח עם הילדים בצורה גלויה ופתוחה על המצב
לשוחח בצורה רגועה, ללא פרטים מיותרים ובלי "נבואות זעם". שיח ישיר, המותאם לשלב ההתפתחותי של הילדים ובני הנוער. תיווך המידע צריך להיעשות באופן רגוע ומאוזן. האופן שבו האירועים נתפסים מבעד לעיניים של המבוגרים המשמעותיים, חשוב מאוד.

2. להימנע משיחות "מעל ראשיהם של הילדים"
מבוגרים מנהלים לעתים שיחות על נושא קשה ליד ילדים צעירים, תוך מחשבה שהילד איננו מבין. חשוב לזכור שהבנה חלקית וחשיפה לטונים המודאגים של השיחה, מזיקים. ילדים קולטים את המסרים הבלתי מילוליים ואת חלקי המידע ועלולים לצייר תמונה מפחידה, לעתים, הרבה יותר מהמציאות עצמה. שיחות של מבוגרים יש לנהל עם מבוגרים. לילדים חשוב להסביר באופן ענייני את המצב כרגע, להדגיש מה ניתן לעשות ולהימנע מתחזיות.

3. להגביל את הצפייה בחדשות הן בטלוויזיה והן ברשתות החברתיות
 גם כאשר נחשפים לחדשות מהימנות, עיסוק תמידי בהן, עלול לגרום לאי שקט, מתח ולחץ (גם אצל מבוגרים). לאלו שיש ממילא נטייה לחרדה, העיסוק המתמיד בחדשות עלול להעצים את החרדה . כדאי לצמצם ולווסת את הצפייה של ילדים צעירים ולשוחח עם המתבגרים על הנזקים העלולים להיגרם מחשיפה מוגברת .

4. לשמר שגרה ככל שניתן
גם אם אתם או ילדכם בבידוד, חשוב ליצור שגרת יום אצל כל מי שנמצא בבית. שגרה שתבטא יום חולין של פעילות ולא שבת. מומלץ לייצר לוח שגרה, לפי ימים ושעות ולמלא אותו עם הילד או המתבגר, שיהיה שזור בפעילות כולל פעילות ספורטיבית. השגרה מחזקת את הביטחון ומראה שלמרות מה שהשתנה, ישנם עוד חלקים רבים בחיינו שנשארו כפי שהיו והם מהווים עוגן ונקודות אחיזה.

5. פעילויות שונות ותפקידים עם משמעות מחזקים, במיוחד אם הם קשורים להתמודדות עם האירוע
אלה, מחזקים תחושת שליטה במצב, ביטחון ותקווה. תפקידים שונים, גם אם הם "קטנים", בעלי פוטנציאל חיובי ותרומה לתחושות מסוגלות ויכולת לנהל מצבים. מצאו תפקידים הקשורים בסידור הבית, הכנת אוכל, יצירה וקשר עם הסביבה המשפחתית והחברתית באמצעים טכנולוגיים.

6. חיזוק קשרים חברתיים במגוון דרכים והגברת הלכידות החברתית הם בעלי כוח מרפא ותומך
בהתפשטות וירוס הקורונה, קיים סיכון להגברת פירוד וניכור, עקב החשש מהדבקה. אך דווקא עכשיו, יש לפעול כדי לבסס קשרים חברתיים ולמנוע פירוד וניכור. חשוב להזכיר לילדים לחשוב כיצד ניתן לסייע לחבריהם שבבידוד (לשים משלוח מנות בפתח הבית, לתקשר באמצעות הרשתות החברתיות או הטלפון). מחקרים חדשים מוכיחים שאלו שפעילים, מעורבים ואקטיביים, נמצאים בסיכון נמוך בהרבה לשקוע בחרדה.

7. הסחות דעת
משחק, יצירה, צפייה בסרט, בישול, טיול.... אלו פעילויות היכולות לסייע. אם הפעילות נעשית בחברת ההורים, היא משמחת הרבה יותר.

8. הומור, בדיחות ויחס קליל לנושא
בהחלט יכולים להרגיע, לשמח ולאפשר גיוס כוחות התמודדות נוספים.

9. תשומת לב לילד שקשה לו -חשובה מאוד
אם הם מסתגרים בתוך עצמם, ממעטים לקחת חלק בפעילויות מצופות, מדווחים על חוסר תיאבון, מדברים על פחד שמקשה על השינה, אפשרו להם לשתף אתכם ואל תבטלו את הרגשתם. שאלו אותם מה יכול לעזור להם להירגע בתוך המצב המורכב, למדו אותם לבצע נשימות עמוקות ועשו זאת עימם, הציעו להם הסחות דעת שמתאימות להם, חברו יחד משפטים מחזקים ותלו אותם במקומות בולטים בבית.

במציאות החדשה, המפגישה אותנו עם איום על הבריאות וחוסר ודאות, חשוב לסמוך גם על האינטואיציות שלנו כהורים ולתת אמון ביכולת ההתמודדות שלנו כמבוגרים ובזו של ילדינו .

עלון לילדים

 

בכל מקרה בו אתם זקוקים לייעוץ ועזרה תוכלו לפנות לשירות הפסיכולוגי במועצה, בטלפון: 04-6520063

בברכת בריאות טובה לכולם, הנהלת השירות הפסיכולוגי